Incidenten
Wees duidelijk over agressie

Opvolging van incidenten

Opvolging van incidenten

Aan de slag met de opvolging van agressie-incidenten

Agressie in de (jeugd)zorg komt voor, maar hoort er niet bij. Veel organisaties werken succesvol aan het verminderen en voorkomen van incidenten. Toch is grensoverschrijdend gedrag van cliënten, patiënten of derden niet altijd te voorkomen. Daarom is het belangrijk dat iedereen binnen de organisatie weet hoe te handelen na agressie.

In het kader van actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’ (2012-2016) zijn 27 (jeugd)zorginstellingen begeleid bij de opvolging van incidenten. Veel organisaties bleken tegen dezelfde problemen aan te lopen. Die worden op deze website behandeld. Drie filmpjes leggen duidelijk uit hoe je aangifte kunt doen, waarom meldingen essentieel zijn voor een goed veiligheidsbeleid en wat het belang van één centraal aanspreekpunt is. Een aantal handige downloads helpen je direct op weg in de praktijk.

Aangifte bij de politie, hoe doe je dat?

Altijd handelen tijdens en na een agressie-incident is heel belangrijk. Het ongewenste gedrag moet zo snel mogelijk worden gestopt, het slachtoffer moet worden opgevangen en er moeten maatregelen volgen richting de veroorzaker van het incident. Er zijn tientallen mogelijke maatregelen die je kunt treffen. Eén daarvan is het doen van aangifte.

Aangifte is altijd mogelijk

In de praktijk blijkt dat er nog veel onduidelijkheid is over het doen van aangifte bij de politie en dat daarom veel incidenten onbestraft blijven. In dit filmpje zie je precies hoe aangifte doen in zijn werk gaat en waar je rekening mee moet houden. Gebruik deze kennis en de handige hulpmiddelen in de kolom hiernaast om ook in jouw organisatie de veroorzakers van agressie en geweld beter aan te pakken.