Zelfreflectie
Wees duidelijk over agressie

Wat kun jij leren over agressie?

Over de Leerstand

De Leerstand is een zelfreflectie-instrument waarmee je als (jeugd)zorgprofessional kunt bepalen waar jouw leerbehoefte ligt rond het thema ‘agressie’. Je kunt de Leerstand op allerlei manieren gebruiken. Natuurlijk door de vragenlijst zelf in te vullen om te ontdekken ‘waar je staat’. Maar ook voor intervisiebijeenkomsten, als voorbereiding op een training, of juist na een training om te ontdekken welke vaardigheden je hebt vergroot. De Leerstand is ook in te zetten voor functioneringsgesprekken of je laat het instrument ook door een collega invullen om zo 360-graden-feedback te krijgen.

 

Iedereen die betrokken is bij de opleiding van (aankomend) professionals in de (jeugd)zorg kan de Leerstand opnemen in het opleidingsaanbod. Ook leidinggevenden kunnen medewerkers stimuleren de Leerstand te gebruiken om de eigen vaardigheden in omgaan met agressie inzichtelijk te maken.

 

Hoe werkt de Leerstand?

De Leerstand start met een lijst met stellingen. Door per stelling aan te geven in hoeverre die van toepassing is op jouw situatie, wordt een beeld geschetst van waar jij staat. Het resultaat is een radar waarin je ziet welke onderdelen van het thema ‘agressie’ je nog kunt verbeteren. Per thema krijg je een advies met concrete leermiddelen waarmee je direct aan de slag kunt. Het resultaat kun je makkelijk opslaan als pdf en bespreken met bijvoorbeeld je leidinggevende.

 

Ontwikkelaar

De Leerstand is ontwikkeld door Duidelijk over agressie in samenwerking met LOCOmotion in het kader van actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’ (2012-2016).