Wat doe je na een incident?

Wat kun je als slachtoffer en als werkgever doen na een agressie-incident? Op 1 oktober gingen ruim 50 (jeugd)zorgprofessionals met die vraag aan de slag tijdens de eerste van drie bijeenkomsten ‘Incident? Actie!’

 

Als een cliënt, patiënt of derde agressief is richting een medewerker, moet dat altijd tot actie leiden. Maar wat kun je als slachtoffer zelf doen? En wat als organisatie? Wat moet je daarvoor regelen? En hoe weet je eigenlijk wat voor incidenten er in jouw organisatie plaatsvinden?

 

Praktische handvatten
Tijdens deze eerste bijeenkomst ontvingen de deelnemers veel praktische handvatten om zelf een verbeterslag in de eigen organisatie te maken, zoals een lijst met bijna veertig mogelijke reacties op agressie en geweld. Ook deelde Floor van den Heuvel van VVT-organisatie Hilverzorg hoe haar organisatie invulling geeft aan de opvolging van incidenten en gingen alle deelnemers met elkaar in gesprek tijdens ronde-tafel-sessies.

 

Alle gedeelde lessen tijdens deze en de volgende twee sessies komen uit de praktijk. Ze zijn geleerd tijdens de begeleiding van 27 (jeugd)zorgorganisaties in het kader van ‘Aanpak veroorzakers agressie en geweld’, een traject dat plaatsvond in 2014 en waarvan het rapport binnenkort aan de Tweede Kamer zal worden aangeboden. Tijdens de bijeenkomsten worden de geleerde lessen breed gedeeld met organisaties uit de zes deelnemende zorgbranches.

 

Enthousiast
De reacties op de eerste bijeenkomst waren enthousiast. De sessie kreeg van de deelnemers dan ook een 8 als rapportcijfer. “Een feest van herkenning en bevestiging. De tips zijn zeer goed toepasbaar en het gebruik van echte praktijkvoorbeelden werkt inspirerend. Top!”, was één van de reacties na afloop.