“Zet de cliënt en zijn wensen centraal”

“Persoonlijke aandacht en oprechte interesse zijn essentieel in het contact met een cliënt, patiënt of derde”, zo blijkt uit de RegioSessie ‘Stimuleren van groen gedrag’ in De Bilt waarbij veertig zorgprofessionals aanwezig zijn. Samen met sessieleider Nico Knibbe gaan zij in gesprek over hoe groen (gewenst) gedrag bij hun cliënten en patiënten kan worden gestimuleerd.  

Groen gedrag is het gedrag van cliënten, patiënten en andere betrokkenen waar je als (jeugd)zorgprofessional blij van wordt. Het liefst zie je dat gedrag iedere dag. Maar hoe doe je dat? In een zeer interactieve setting gingen de aanwezigen in de weer met onderwerpen als grenzen bepalen, de invloed van het eigen gedrag en handige hulpmiddelen. En er was volop ruimte om eigen vragen, casussen en ervaringen in te brengen.

Echt contact
Eén van de gesprekken komt op gang na een filmpje van een oudere man die agressief reageert als een verzorgende hem ’s ochtends zeer enthousiast komt wekken. Wat gaat er mis? Over één ding is de zaal het eens: het gedrag van cliënt en medewerker sluiten niet op elkaar aan. Eén van de oplossingen: “Zet de cliënt en zijn wensen centraal, niet je eigen werkzaamheden of tijdsdruk."

Een deelnemer reageert met een tip uit eigen ervaring: “Benader je cliënt op ooghoogte, dan moet je wel ‘inchecken’ bij hem of haar.” Een slimme methode om te checken of je zelf wel ‘groen’ genoeg bent om dat te doen is ‘Stop!Contact?’ Aan de hand van vijf vragen aan jezelf ga je na of je wel echt contact maakt.

Omarm het verschil
Door de gesprekken die in de zaal op gang komen, komen de deelnemers al snel tot een conclusie: iedere cliënt is verschillend, dus voor iedere cliënt kan een andere aanpak nodig zijn. Nico adviseert daar als team over te praten: “Je moet het samen eens zijn over wat groen, maar ook oranje en rood gedrag is. Pas dan kun je ook afspraken maken over bijvoorbeeld het stimuleren van groen gedrag. De AgressieWijzer kan daar bij helpen.”

Nico sluit deze sessie af met een advies: “Luister en kijk naar je cliënt, zijn gedrag, zijn reactie. Om te zorgen dat je op de juiste manier handelt is het belangrijk om te weten wat er in iemands hoofd of lijf gebeurt. Kan het misschien te maken hebben met je eigen gedrag? Want, als je zelf oranje bent, wordt het heel lastig om je cliënten groen te houden.”

"Hier kan ik iets mee"
De deelnemers in De Bilt zijn enthousiast over de sessie, die ze met gemiddeld een 8 beoordelen. “Inspirerend! En fijn dat er zoveel tips en praktische oplossingen aan bod komen. Hier kan ik echt wat mee tijdens mijn werk.”