“Echt contact is essentieel”

Groen gedrag is gedrag van cliënten, patiënten of andere betrokkenen waar je blij van wordt. Het liefst zie je dat gedrag de hele dag. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe kun je groen gedrag stimuleren? Daarover gingen twintig (jeugd)zorgprofessionals in gesprek tijdens de regiosessies ‘Stimuleren van groen gedrag’ in Emmeloord.

Eén ding is direct duidelijk: echt contact is essentieel. Het leidt in de praktijk dan ook wel eens tot frustraties als het niet lukt om contact te maken. Een medewerker uit de gehandicaptenzorg deelt haar ervaring: “In onze branche kun je de reden van gedrag van cliënten niet altijd achterhalen, dat is frustrerend. Ik denk regelmatig: kon ik maar even in je hoofd kijken…”

De achtergrond
Dat is meteen de kern van de RegioSessie in Emmeloord: door je te verdiepen in de achtergrond van een cliënt kun je beter inspelen op zijn gedrag. Een mooi voorbeeld daarvan wordt geschetst door een deelnemer uit de GGZ: “Een Somalische man vond het Hollandse eten in onze instelling verschrikkelijk, totdat hij zelf één dag in de week mocht koken. Hij leefde op, werd in het zonnetje gezet en kwam ineens weer uit zijn kamer. Hij kreeg de ruimte om zijn eigen cultuur in Nederland na te leven.”

Stop! Contact?
Verdiepen in de cliënt en zijn achtergrond is dus belangrijk. Maar ook je eigen contact en wederzijds begrip. Sessieleider Nico Knibbe biedt handige handvatten om toch na te gaan of dat er voldoende is. Bijvoorbeeld de methode ‘Stop! Contact?’, waarmee je aan de hand van vijf vragen vooral kijkt naar je eigen gedrag en de manier waarop je cliënten of patiënten benadert. “Communiceer wat je gaat doen en check of je cliënt het begrijpt. Maak contact, benader je cliënt op een rustige manier en doseer de afstand.”

Knelpunten signaleren
Dat is niet de enige methode in de interactieve setting wordt gedeeld. Ook de Voilà-methode komt aan bod: een handige manier om nieuwe ideeën op de werkvloer te ontdekken en direct door te voeren. De Amerikaanse ‘huddle’ is de centrale werkvorm waarbij je met behulp van korte, snelle groepsbijeenkomsten knelpunten op de werkvloer signaleert, samen nadenkt over oplossingen en afspraken maakt over wie deze afspraken wanneer gaat oplossen.

Positief, herkenbaar, bruikbaar en praktisch
Een inspirerende en leerzame ochtend in Emmeloord. ‘Positief, herkenbaar, bruikbaar en praktisch’ zijn enkele van de kreten die na afloop worden gedeeld. “Een leuke en interessante bijeenkomst. Fijn dat er veel ruimte was om eigen voorbeelden aan te dragen en op elkaar te kunnen reageren”, sluit één van de deelnemers af.